dagens ord

Hjälp tiden verkligen rinner iväg och jag hinner inte riktigt med. Har ju vart i Göteborg då, detta var i sig en massa små äventyr för jag har inte varit där den jag o Crillan var o hälsade på farmor Margareta. det var typ 10 år sen ( jag vet att det låter överdrivet längesedan Crillan, men det är skrämmande sant....) jaja, efter mycket om och men lärde jag mig vart brunnsparken låg och därifrån utgick alla mina uppdrag! Tack Max för boende mat o prat! Tack Karin för guidad tur på båt, det där med charmade sjömän får stå för dig, tyckte allt de var lite svårflirtade!! haha, skojja bara, det var iallfall jättekul o se Karin, hon strålade mer än vanligt ( jo, det gick tydligen) och det är alltid kul att se folk som hamnat rätt!! 
Eftersom det var längesedan ett dagens norska ord var ska jag dela ett sådant, även om jag ifrågatätter sannigshalten. Ni ska få hela historien:
Johanna jobbar fredagar på ett cafe för missbrukare. Stämmningen på stället är allmänt avslappnad och trevli, folk pratar högt och ofta osammanhängande med varandra, personalen och ibland för sig själva. Eftersom jag har toavakt( man vaktar toan, det är nämnligen en 5 minuters tidgräns för besök därinne för att undvika att folk injicerar valfri substans, och tar en överdos = krass verklighet) jag står iallfall där mitt i smeten och håller ett öga på klocka och toaletter när en man i 50 årsåldern som suttit och mumlat för sig själv hela förmiddagen plötsligt gapar: Hörru Jenta!! För tusen år sen i Norge kallte man pizza för brötallerken! ( brödtallrik) Så även om källan kan ifrågasättas så MÅSTE detta dokumeteras. Hisoria och ordkunskap i ett. Brödtallerken!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback