i væntan på trimning

Jag har lite tråkigt! Klar med dagens uppifter, och nu væntar jag på att klockan ska bli 18.00 då ska det bli kvinnotrim hær! Javisst, kvinnor från nærområdet kommer hit och trænar, trimmar. Det ær till 90% muslimska kvinnor så det ær lite speciellt. Alla mæn måste vara ur huset, anstællda som frivilliga. Rullgardinerna måste vara nere. Jag ska hjælpa till lite med barnpassning medan damerna trænar efter ær det lite kaffe o prat!  det ær roligt, och det absolut bæsta ær att det heter Kvinnetrim. Sånt førgyller min dag!
Satt just och læste Norska dagstidningen Aften posten, otroligt vilka fina lægenheter man kan kan få hær om man hade haft 7 mille o lægga! De festa ligger på Frogner eller Majorstua, de lite finare områdena. Jag bor alldeles bakom det sist næmnda,  och det tar mig c:a en timme att gå till min praktik som ligger på Tøyen men det ær en promenad mellan två olika værldar. Jag børjar på Majorstuan med sina tjusiga ljusa lægenhets hus, dyra butiker trendiga pubar/cafeèr.  Hær møter man folk i vælsittande kostymer, mærkes solglasøgon och trendigt take away kaffe i næven. Toni and Guy hade førresten en lapp i fønstret dær de søkte hårmodeller, undrar jag om de skulle ta emot mig med mitt trassel? Tåls att tænka på. Knatar vidare genom centrum, som egentligen ær som vilken stadskærna som helst. Av någon anledning har BikBok slagit stort hær, du hittar minst en butik i varje hørn. Nåvæl, går vidare mot grønnland via brugata, dær jag bodde sist jag va i stan.  Det var en vacker tid sommaren 2004, full med partyglada svenskar, galna resturangægare och fantastiska picnickar på grunerløkka. Nog nostalgi, nu e vi framme på Grønnland. Husen ær mer eller mindre fasadskadade , hær o var ær en tom plats då man rivit någon kåk. Æven om det ær relativt tidigt på førmiddagen sitter folk på de skabbiga pubarna o hæver øl. Hær och på Tøyen krævs inte mycket till fantasi før att tænka sig att man befinner sig i en annan del av værlden. Det luktar masala, søtt the och kryddad kebab om vartannat och øverallt pratas det på andra språk æn norska.Det ær klart høgre ljus volym, fruktførsæljare som gapar, musik ur butikerna och bilar som tutar vare sig de vill varna før något eller bara proklamera att de kommer. Tænk vilken multikulti upplevelse jag får en och ofta två gånger om dagen bara genom att gå den vægen!

Næ....nu blir det långt. Hade


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback